Sommarklänningar! (inlägget innehåller adlinks)

May 2018
Ni fortsätter att be mig tipsa om klänningar och jag lassar gärna på, finns det något jag älskar så är det sköna, böljande underbara sommarklänningar.

Den rosa och röda är en stilren favvo, gillar allt!
Så snygg ryggringning på den blommiga - och omlott passar ju alla kroppar!
Den blå till någon med blå ögon!!
Den lila är ju bara för härlig med volangerna!

Kategorier: Mode 2

Miniguide Varenna/Como-sjön

May 2018
Jag reste alltså med tjejerna för en långhelg i Varenna vid lago di Como i norra Italien. En vacker by som överträffade alla förväntningar jag hade på smala gränder och pittoreska byggnader.
Vi bodde på ett bed and breakfast, Casa Stacy, med helt makalös utblick över ortens torg och den helt galna utsikten! Såå vackert över sjön! Vi köpte såna här mumsigheter på morgonen och bar upp på takterassen, på kvällarna tog vi en drink här.
Vi traskade runt och kikade på allt vackert. Mååånga trappor i Varenna
Vi traskade högre och högre och fick denna utsikt över Varenna!
Jag och Mia är lite nördiga på växter och förundrades över lavendel och rasmarin stora som buskar och häckar!
Vi gick upp på höjden till en ruin av ett slott, Castello di Vezio. Stortslagen utsikt och skön promenad, men inget speciellt med just ruinen.
Sen traskade vi ner för berget igen. Köpte med oss bubbel och lite plockmat och gick till en ministrand i stan.
Årets första dopp! Superklart vatten och badtemp som i Sverige ungefär. Härligt var det!
Restaurangtips med god pasta! Här med en halv hummer, mumma. På Quatro pass - i en supermysig gränd för övrigt.
Vi tog oss över sjön med färjan som går många gånger om dagen. Målet var Bellagio.
Mina tjejer!
Bellagio var lite tjusigare, väldigt vackert men fler turister och inte riktigt lika charmigt tyckte vi. Där åt vi dock god pizza på ett litet enkelt ställe med pappdukar.
Det fanns mer att shoppa i småbutiker i Bellagio! Mycket dyrt men också en hel del charmigt lokaltillverkat. Jag köpte en sådan här bricka av en man som var femte generationen att driva butiken (!)
Sen tog Mia och jag en till färja vidare till lilla orten Tremezzo för att se Botaniska trädgården. Vi fick riktigt dåligt väder och regn. Konstaterade att det var vackert men att det faktiskt är roligare med en konstnärligare anlagd trädgård än en just botanisk sådan. Men det beror såklart på hur intresserad man är av arter.
Den kvällen gick vi på resans bästa restaurang. Il Caminetto! Ligger i en mindre bergsby ovan Varenna men om man kontaktar ägarna på facebook kommer de och hämtar med bil i Varenna.
Här åt vi en riktig italiensk meny med antipasti och secondi och det var enkel mat men väldigt gott. Efteråt bjöd ägarinnan på lokal limoncello.
Sista måltiden blev på Mon Amour där vi såklart var tvugna att få en Pasta Vongole innan hemresan. Mums!

Varenna är en liten ort, det är absolut turistigt men ändå så genuint. Tror främst att jag känner så för att italienarna inte hakat på en massa "nytt". Maten som serveras bygger på närodlade råvaror, vinet är italiensk och frukten är från trakten. Sånt gillas skarpt. Det var också extremt vackert i Varenna. Fanns ingen modern byggnation utan enbart gamla färgglada putsade hus med fönsterluckor. Shoppingen var blygsam men jag köpte en massa gott närproducerat godis och en superfin väska som tillverkats i Como, en större ort söder om sjön. Kul!
Jag kommer verkligen att resa runt mer i italien och äta mer av den goda maten.
Kategorier: Resa 3

Syrénsaft - mitt recept!

May 2018
Jag kikade på en del recept innan jag gjorde syrénsaft och har en egen version som är något förenklad.
Det här receptet gav mig två större flaskor saft och en liten som ni ser på fotot.
Många frågar hur det smakar och ibland är det så svårt att beskriva en smak men om jag försöker skulle jag säga. - gott, blommigt, nästan lite kryddigt.

Du behöver:
40 klasar blommande syrén
10-12 citroner
1,5 liter vatten
1,5 kg socker

Plocka syrénklasar.
Ta 30-40 stycken. Det är svårt att säga exakt eftersom många syrénblommor har olika stora klasar. Men vet ni, det är inte så noga. De kommer att ge smak i vilket fall.
Riv av alla små blommor - inga kvistar och löv i - det blir inte gott.
Lägg blommorna i en stor bunke.

Koka upp vattnet i en kastrull och häll i sockret som får lösas upp
Ta bort kastrullen från plattan. Pressa ur saften ur cirka 10 citroner och ha i. (ta även ur köttet och riv zest från citronerna för ännu mer syra men jag skippade detta för att jag är en slöis)
Häll den varma lagen över syrénblommorna i bunken. Täck med någon form av lock och låt stå i kyl eller matkällare i tre dagar.

Sila saften och tappa upp på flaskor.
Många fryser flaskorna och då håller de längst men jag har våra i matkällaren eller kylen. De står sig ett tag men fryst håller längst.

Späd med vatten när du ska dricka. Lycka till! Skål!

Kategorier: Allmänt 2

Fem tips - så får du syrénbuketten att hålla längre

May 2018
Syréner från min trädgård som stått i vas ett dygn.

Syréner är knepiga - många har problem med att de sloknar så fort de hamnar i vas.
Men jag har tre knep som jag lärt mig efter att ha plockat miljarder buketter. Ni vet, syréner är ju mina absoluta favoriter alla kategorier. Inag köpeblommor kan trumfa dem.

Här kommer tipsen. Återkoppla gärna här eller på min insta colorelles om ni tyckte det hjälpte.

1. Plocka när det är som svalast på dagen. Gärna tidig morgon eller kväll.

2. Plocka de som är nästan utslagna. Inte de som är på väg att blomma över eller som enbart har knoppar.

3. Bryt av stjälkarna! Det vill säga klipp inte. När du bryter av får stjälken en längre "snittyta" och får lättare att suga upp vattnet i vasen.

4. Plocka bort bladen (Kan såklart vara fina att ha kvar men håller längre utan)

5. Ljummet vatten. Många förespråkar varmt vatten men hos mig trivs syrénerna bäst i ett mellanting mellan varmt och kallt vatten.

Lycka till syrénälskare!

Kategorier: Inredning 6

Altanhäng i samarbete med Jotex

May 2018

Har beställt hem dessa fina kuddar i samarbete med Jotex. Stilen i mitt hem är som min klädstil - dels föränderlig och dels handlar den allt om färgkombinationer.
Ett gäng kuddar är så användbart på vår altan. Vi har dem i soffa, matstolar eller på golvet om vi vill ta en slummer. Har vi fest lägger jag också ut ett gäng på altanen som extra sittplatser.

Här har ni länkar till de fina kuddarna och pläden. Det är adlinks.

Pläden är så fin med sin struktur

Kul samarbete detta eftersom jag älskar både mode och inredning och alltid tyckt att de båda hör ihop och att ens hem ibland kan avslöja ens klädstil och vice versa.

Följ mig på instagram colorelles så får ni under söndagskvällen en rabattkod där!

Kategorier: Inredning 0

Tipselitips

May 2018
Min vän Sophie köpte ett par nya skor och utbrast "det här är de skönaste heels jag haft". Jag köpte genast likana haha. Och de är grymt sköna eftersom det är så mjukt läder och har en lagom hög klack. Finns på Zara.
Som ni ser så fick de följa med till stranden i Varenna.

Kategorier: Garderoben 5

Vänner för livet

May 2018
Håll ut, inom kort kommer en guide till Varenna och Como-sjön i Italien med tips.
Jag är verkligen lyckligt lottad att ha så fina vänner och ha gjort två fantastiska tjejresor nu i vår.
Miniguiden till Palma hittar ni längre ned i flödet.
Det här är det bästa fotot från Varenna och vår grymma resa dit.
Kategorier: Resa 2

Dynor till allt! Inlägget innehåller adlink

May 2018
Dynorna jag tipsade om sist finns nu i lager igen såg jag i flera olika nyanser. Här gjorde jag en mysplats på altanen med dynorna en ljummen sommarkväll. Vi använder dem också att leka och busa på inomhus. Sitter på om vi bygger lego. När det är riktigt varmt och skönt som nu så kan man också dra in madrassen i skuggan och söva barn på. Kanon!
Kategorier: Inredning 2

Miniguide till Palma

May 2018
Första fotot på resan - gatan där vi hyrde en lägenhet via Rbnb, den låg i utkanten av gamla stan i Palma. Perfekt läge! Närhet till alla tapas-barer och shopping.
Underbar stad att strosa runt i!
Stanna till och ta en kanna sangria att dela på.
Käka lite Pimientos de Padron, godaste i tapasväg! Vi beställde detta till varje måltid.
Gamla stan, så vackert.

Vi tog en dagstripp till bergsbyn Valldemossa. Missade bussen och fick hoppa in i taxi, men det var inet så fasligt dyrt och tog kanske 25 minuter.
Där var det pittoreskt. Mycket turister men också mysiga caféer och butiker.
Gå till Molinas om ni tar er till Valldemossa!
Vilka läckerheter! Men potatisbullen längst upp var godast i sin enkelhet. En lokal specialitet.
Vackert överallt och vilken utsikt!
En marknad pågår på söndagar. Den var inget speciellt men det fanns mycket gott att köpa hem.
Annars finner man krämig glass i varje gathörn i Palmas innerstad, mums.
En kväll tog vi fördrink på taket på hotell Puro.
Missade visst att fota den goda maten på restaurang Koa, men ni får tro mig på orden. Kanon!
Ställen ni inte ska gå till är Duke och Abaco. Den senare är omtalad men såå dåligt. Superduperturistigt och dåliga drinkar och service.
Gott om bra shopping i centrala Palma, alla kedjor som Massimo Dutti och Zara men också en väldig massa småbutiker i gamla stan med mycket bohemiska plagg och inredning.
Bästa restaurangen! Torque De Queda - utsökt och så bra service!
Yummie!! Ät deras grillade zuccini till höger i bild.
Suveränt med Palma är att det finns stränder i stan. Detta är dock lite finare Illetas som vi tog buss till, tog 20 minuter från stan. Vi åkte dit en dag när det var molningt så vi badade inte. (kallt i maj) men stranden var fin!
Skulle jag åka tillbaka till Palma? Definitivt!
På min insta: colorelles hittar ni fler foton!

Kategorier: Resa 5

Jag och tjejerna i Palma

May 2018
Vill så gärna berätta mer för er om Palma! Definitivt en stad jag kommer att besöka igen. Stor - fast ändå liten. Suverän mat och shopping. Håll ut - det kommer en miniguide fram över! Så ska ni också få en drös foton på mina fina vänner. Vilken lycka att ha träffat dessa tjejer! Det kommer bli många resor ihop i livet!
Vet ni, jag ska faktiskt ut och resa väldigt snart igen med ett annat frymt tjejgäng, då bär det av till Italien.
Men först njuter jag av att vara hemma i svenska våren och styra i trädgården med ungarna. Vad tror ni? Visst blommor äppelträden snart!