Svettselfie

Oct 2016

Nämen se här! Bildbevis på att jag börjat träna. Jag var ju inte frisk under slutet av min graviditet och i början av den hade jag inte lust eller ork att träna så det var rätt länge sedan jag tränade nu.
Känns riktigt härligt faktiskt! Hade glömt den där känslan av att kroppen får jobba ordentligt ( borträknat förlossningen då som är som fem maraton haha)

Än så länge kör jag inga situps eller liknande och undviker hopp. Får känna av vad min kropp mår bra av och gå varsamt framåt.
Har inte köpt kort än någonstans utan provat på två gym i stan. Det blev skivstång häromdagen (fick fuska en hel del hehe) och idag provade jag Power hour. Då kör man övningar med medicinboll. Nytt för mig och jag gillade det. Bra också att det i passet var "plankan" när man lutar sig mot en medicinboll. Är ju en bra övning efter barnafödande.

Som sagt så tar jag en lugn start men ändå väldigt glad över att min kropp är i såå mycket bättre skick efter denna graviditet än den första. För dig som inte följt länge kan jag berätta kort att jag hade havandeskapsförgiftning båda gångerna men att kroppen var som allra sämst första graviditeten.
Nu kände jag att jag har en grundstyrka kvar. Har ju också kört plankan och andra enklare övningar hemma lite då och då samt promenader.

Nu måste jag bara bestämma mig för gym och träningsform!
Ni andra morsor som gillar träning får gärna skriva om era tankar kring det efter barnafödande. När ni kände er redo, vad ni valde osv. När ni kände att ni kunde gå på pass där det hoppas osv.
Alla är olika och har olika förutsättningar men kul att läsa.

Kategorier: Gravid/barn 17

Fler inlägg från colorelle.se

Powersuit

Idag har jag på mig favvokostymen. Älskar passformen. Var ...

Min nya cykel
Flytta runt
Rutig kavaj
Höstigare hemma
Ruffle dress
Förhöst
Kommentarer:
#1: Hanna
2016-10-21 @ 00:57:29

Jag tycker du är otroligt modig & stark som vågar och vill skriva om din havandeskapsförgiftning i bloggen. Att du sedan vågar & vill bjuda på en svettig selfie - girl, I'm thinking girlpower!!

#2: Hanna
2016-10-21 @ 00:57:30

Jag tycker du är otroligt modig & stark som vågar och vill skriva om din havandeskapsförgiftning i bloggen. Att du sedan vågar & vill bjuda på en svettig selfie - girl, I'm thinking girlpower!!

Svar: Så kul! Tack!
Colorelle

#3: Anonym
2016-10-21 @ 03:06:49

Misstänker att du va på Friskis när jag läser power hour ☺️ På Friskis här i stan (Södertälje) så finns det träning för gravida/föräldralediga, där man dels jobbar med bäckenbotten, gör knipövningar, är cirkelgym och avslutar med lite pulshöjande. Det har känts lagom för mig, lite enklare styrketräning :)

#4: Åsa
2016-10-21 @ 03:07:13

Misstänker att du va på Friskis när jag läser power hour ☺️ På Friskis här i stan (Södertälje) så finns det träning för gravida/föräldralediga, där man dels jobbar med bäckenbotten, gör knipövningar, är cirkelgym och avslutar med lite pulshöjande. Det har känts lagom för mig, lite enklare styrketräning :)

Svar: Låter bra!
Colorelle

#5: ANNAWII
2016-10-21 @ 04:48:37

Vad duktig du är! Kommer följa detta inför när det blir dags för mig men jag tänker att Yoga måste vara superbra träning då det är mycket statiska rörelser som bygger upp kroppen. Kanske inte så mycket förbränning men efter denna graviditet känns jag att förbränning nog inte behövs för denna mamma hehe

Svar: kan jag förstå:) yoga är bra! Jag är sååå himla stel bara men det är väl då jag borde ta det haha
Colorelle

#6: Jenny
2016-10-21 @ 08:43:29

Tipsar om ztrong way som har speciella mammapass.
http://www.ztrongway.se/ztrongmom/

Svar: Sett det och provar kanske!
Colorelle

#7: Anonym
2016-10-21 @ 08:43:46

Jag laddade ner mamma mage appen efter min förlossning och rekommenderar den starkt. Bra start då jag bar tvillingar och magmusklerna delat mycket på sig. Började träna när mina killar var 5 månader men kör fortfarande (de är 9 mån nu) mest spinning, crosstrainer maskin och benövningar, magen har fortfarande inte riktigt återhämtat sig så där får det gå sakta men säkert :)

Svar: Jag laddade ner den men öppnade aldrig haha. Men verkar bra
Colorelle

#8: Anonym
2016-10-21 @ 12:29:09

Här körs det på lofsans mammaträningsbok. Tror att en grund med tråkiga men ack så viktiga knipövning av både underliv och nedre delen av buken är bra innan det hoppas, springs och belastas, för i princip alla som fött barn. Jag är rädd för framfall osv på äldre dagar annars men de första veckorna är inte så skojiga kan erkännas. Jag tycker att boken verkar ha ett sunt och långsiktigt upplägg, så det är mitt tips:) Hade också havandeskapsförgiftning, slutade med igångsättning och urakut snitt dessvärre men vi mår fint som tur är. Lycka till med träningen!

Svar: Ja precis de musklerna är ju allra viktigast!!
Colorelle

#9: Netti Starby
2016-10-21 @ 17:34:49

Vad härligt att du har kommit igång med träningen och så fin du är :-D

#10: therez.se
2016-10-21 @ 19:34:30

Bra jobbat!!

Åh jag längtar till jag också är tillbaka! Allt gick så mycket snabbare efter första barnet men nu har det nästan gått 5 månader och jag har fortfarande ont i bäckenet. Försöker ta mig ut på lite promenader men får ont på kvällarna. Tänkte jag skulle försöka testa lite smått med överkroppsövningar nu och se om jag kan bygga upp lite rygg och mage. Min lilla son gillar nämligen att bli buren mycket och ryggen tar stryk, he he.

#11: Ulrika
2016-10-21 @ 19:39:27

Snygg selfie!! Där jag bor kör de mammaträning som jag började på efter 10v. Det var mitt i vintern o vi fick ta med liggunderlag som vi tränade på. Fokus var bål, rygg och mage. Samtidigt var jag med i en mammayogagrupp där vi liksom använde bebisarna i yogan:) Sen körde jag pass 4 mån efter förlossningen och började löpträna 6 månader efteråt. Återhämtade mig såå snabbt. Väntar nu andra barnet och är i hopplöst dålig form. Orkar knappt gå en promenad. Känns som jag aldrig mer kommer befinna mig på ett gym.

Svar: Oj mitt i vintern, strongt!
Ja det är ju så olika beroende på graviditet!
Colorelle

#12: Johanna
2016-10-21 @ 21:31:32

Jag har svårt gå ner efter min försts förlossning nu 1 augusti. Varit på efterkontroll och barnmorskan sa man ej ska göra sit ups och INTE heller plankan. Därför reagerade jag när du skrev om det. Jag har 2 yoga bollar såna som finns på gym. Ska försöka komma igång o träna hemma med. Men hur gör man plankan med sådan boll?? Man får ju ej göra vanlig planka. Jag o 5 tjejer går på mamma träning hos sjukgymnasten o har med barnen 2 dagar i veckan där vi får jätte mycker hjälp. Man ska träna innifrån och ut. Inte bara knipövningar är viktiga utan också att öva BÅL att träna där sä man ej för framfall eller urinläckage när man blir större. Ring din vårdcentral o kolla med sjukgymnast om mammaträning. Det är super 😍👌🏻. Kram

#13: Johanna
2016-10-21 @ 21:31:33

Jag har svårt gå ner efter min försts förlossning nu 1 augusti. Varit på efterkontroll och barnmorskan sa man ej ska göra sit ups och INTE heller plankan. Därför reagerade jag när du skrev om det. Jag har 2 yoga bollar såna som finns på gym. Ska försöka komma igång o träna hemma med. Men hur gör man plankan med sådan boll?? Man får ju ej göra vanlig planka. Jag o 5 tjejer går på mamma träning hos sjukgymnasten o har med barnen 2 dagar i veckan där vi får jätte mycker hjälp. Man ska träna innifrån och ut. Inte bara knipövningar är viktiga utan också att öva BÅL att träna där sä man ej för framfall eller urinläckage när man blir större. Ring din vårdcentral o kolla med sjukgymnast om mammaträning. Det är super 😍👌🏻. Kram

Svar: Jo det där är väldigt rörigt. Många olika bud. Jag tror iaf att måttlig träning av inte magmusklerna är bra och det får man om man gör plankan på rätt sätt vad jag förstår. Men sedan är det som med allt annat. Så många olika bud. Finns bm som säger plankan är bra också.
I vilket fall är ju rygg och bål väldigt viktigt dom du skriver, vi har en tung bebbe också :)
Colorelle

#14: Therese
2016-10-21 @ 22:06:35

Jag tränar efter Olga Rönnbergs bok träning för nyblivna mammor. Den är jättebra! Har svårt att komma hemifrån till gym så all träning blir hemma. Promenader både med och utan barnvagn blir det dagligen. Jag fick mitt andra barn 11 maj och jag har snabbare kommit i form denna gången än förra. Den andra graviditeten var värre och även förlossningen, så jag trodde det skulle bli svårare. Det märks att man aldrig sitter still när man har två barn. Jag följer även Olga på Facebook och Instagram och jag gillar starkt hennes resonemang och upplägg.

Svar: Har också hennes bok men tröttnade så fort hihi. Tror jag behöver gruppträning nu för att tycka det är riktigt roligt.
Men kanske borde följa hennes insta med!
Colorelle

#15: Kristin
2016-10-24 @ 23:47:06

Rekommenderar Hälsoteamet i Navestad som har mammamage träning i två olika steg. Grymt bra och hängiven instruktör! Jag har gått där i ett år nu :)

#16: Ulrika
2016-10-25 @ 20:11:27

Välj det ställe där du lättast kan få till träning under mammaledighet! Finns det mammapass? Barnpassning? Kan man få ta med bebis i gymmet i vagnen? Bäst träning är ju den som blir av ;)
Själv har jag mått bra båda mina graviditeter och haft förmånen att kunna träna hela vägen fram till förlossningarna. Så det har nästan känts "svårt" att pausa, att liksom ta in att jag var på spinning för en vecka sedan, men nu har 4 kilo unge klämts ut mellan benen så trots att jag känner mig avsevärt mycket smidigare och starkare måste jag ta det lugnt!
Jag började med lugn styrketräning på egen hand i gymmet, mycket maskiner så man kan fokusera på en muskelgrupp i taget. Sen mammaträning. Efter tre månader spinning på nytt. Ytterligare några månader senare löpning och jympapass.

Tar det fortfarande försiktigt med hopp.

Lycka till!

#17: Anonym
2016-11-09 @ 16:00:08

Tar du med bebis till träningen eller tar du lite egentid? Funkar det med bebis under passet? Något man bör tänka på? :) Behöver tips för att våga! Tack för en bra blogg!

Arkiv

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2011:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2010:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2009:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2008:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2007:

03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
RSS 2.0 Bloggtoppen