Om vikt och kost

Oct 2014
Det har efterfrågats ett inlägg om kost och träning. Några har kommenterat att jag blivit fin i kroppen sedan graviditeten. Tack för komplimangerna!
Jag har efter ett uppehåll över sommaren börjat träna igen.  Kikade på "flashigare" gym men har ändå kommit fram till att jag vill fortsätta på Friskis. De har en så bra variation av pass och framförallt - de har Många pass så att jag faktiskt kan lyckas pricka in några mellan jobb och barn och ja..livet.
Framförallt ska jag träna lite igen för att bygga upp musklerna efter sommarens slöhet. Har börjat få ont i axlarna då och då eftersom dottern blir tyngre att lyfta och bära.
Jag skriver sällan om kost och träning i bloggen. Det finns redan lite för mycket av den varan i bloggvärlden tycker jag! Men jag vill ändå dela med mig när ni frågar. 
Jag är nöjd med min kropp och det kan jag stolt säga. Den är inte densamma som innan jag fick barn men den är bra och fin. Jag väntade rätt länge med att börja träna efter att dottern kommit. Kanske 5 månader. Då blev det pass med motion och styrka i kombination. Jag tog det lugnt i början. Det stärkte verkligen min kropp. Jag var ju extremt svullen och orörlig de sista månaderna av min graviditet så jag hade tappat mina muskler totalt. Med träningen i vintras kände jag att jag fick kontrollen över min kropp igen.
Efter att jag stärkt mig kände jag att jag ville bli av med de extra kilona som jag bar kvar på efter graviditeten. Kanske var det åtta-nio månader  efter förlossningen. Vet inte exakt hur många kilon det var, jag vägde mig sällan, tror mest det ger tjejer hjärnspöken. Så för allra första gången i mitt liv gick jag på en diet. Kanske i en månad eller två. Åt mindre ris, pasta och potatis och la till fler grönsaker. Jag läste aldrig några böcker om det här utan testade mig fram. Middag kunde vara en god biff och grönsallad..eller en kyckling/pestorätt med haricotverts eller något jag verkligen gillade..ungsstekt falukorv och blomkålsstomp. Yum.
Jag fortsatte att äta godis och snacks till helgen och hade nästan hela tiden mörk choklad hemma som jag kunde ta lite av på vardagskvällarna när jag blev sugen. Det här fungerade för mig. Idag äter jag vanligt igen men har fortfarande mer grönsaker till maten och lyckas hittills ligga relativt stilla i vikt.
Det här skriver jag inte för att jag vill att alla mina läsare ska inspireras att gå på diet. Snarare skriver jag det till nyblivna mammor för att de inte ska känna stress. Man behöver inte slänga sig in i nåt galet nyttighetstänk direkt för att få tillbaka sin kropp efter graviditeten. Låt det ta tid! Vem vet kanske har det faktiskt fördelar för huden etc att låta det ta tid. Och vill man gärna gå ner gravidkilona  - se till att göra det på ett sätt som passar dig och som gör att du kan fortsätta att njuta av livet och ditt barn. Jogga? Dansa? Gymma? Låt hormonerna i kroppen lägga sig ordentligt innan du fokuserar på din figur, för som alla nyblivna mammor vet har man nog att fokusera på ändå.
På bloggen dyker det sällan upp inlägg om träning men på min instagram colorelles finns lite träning då och då.
 
Kategorier: Gravid/barn 12

Fler inlägg från colorelle.se

Rhododendrons tid

Det är så mycket som blommar nu och jag hinner knappt ...

Fem tips - så får du syrénbuketten att hålla längre
Här ska vi slappa
Det blommar
Klänningskavalkad! (inlägget innehåller adlinks)
Tips på fina vårklänningar! (innehåller adlinks)
Blåsa ur ägg
Kommentarer:
#1: Alan
2014-10-10 @ 13:22:18

Ojdå! USA börjar kännas så B för mig liksom... Kenza plus Scarlett Johansson är för övrigt lika med Lisa Tellbe (:

#2: Ellen
2014-10-10 @ 18:28:26

Ulle, tack för att du är så vettig och nyanserad i dessa frågor - skönt för någon som alltid har tittat på vågsiffrorna snarare än känt efter hur man mår i kroppen!

Svar: Åh så bra att du tycker det!
Colorelle

#3: Elina
2014-10-10 @ 20:30:37

Bra skrivet i inlägget!
Jag försöker hålla mig till det mer onyttiga under helgen och har börjat märka skillnader inom vissa områden! :)

Hjälp mig uppnå min dröm genom att klicka -> http://elinaedsberger.blogg.se

#4:
2014-10-10 @ 21:55:29

Så klokt ♡

#5: Ebba
2014-10-10 @ 22:13:16

Tack för din fina kommentar på min blogg! Kram :)

#6: Nybliven mamma
2014-10-11 @ 08:00:18

Tack för ett jättebra inlägg

#7: Marie
2014-10-11 @ 08:28:17

Hej! Kul att du skriver lite om träning. :) Har sett att du ibland nämner ett träningspass eller visar nya träningskläder men får inte läsa/se så mycket mer. Jag har en dotter som föddes i juli och är också inne i det här med att börja träna. Mitt problem är mer det här med amningen. Jag helammar och känner då att det är svårt att ta mig iväg på gymmet. Hur gjorde du efter 5 mån? Kul inlägg!

Svar: Hej! Jag hade slutat amma vid fem månader så jag hade inte det att tänka på. Är du jättesugen på att träna? Annars kan du ju vänta ett tag till eller börja lite lätt hemma. Eller om du kan passa på att gå och träna när bebben sover? Men jag skulle skippa det om det kändes för stressigt!
Colorelle

#8: annasvarld.vimedbarn.se
2014-10-11 @ 11:03:28

härligt att komma igång med träning =) ska själv börja lite med lite powerwalks nu och börja mer träning när jag slutat amma!
annasvarld.vimedbarn.se

#9: Sara
2014-10-11 @ 13:10:13

Mycket bra skrivet! Jag tycker att det är inspirerande att få se och läsa om glimtar ur ditt träningsliv lite då och då, främst för att du verkar ha en så avslappnad attityd till det.

Svar: Så bra!
Colorelle

#10: Hanna - Min väg till att bli en bättre löpare + ytligheter
2014-10-12 @ 21:19:15

Kul att få läsa hur du tänker kring träning!

#11: Lina
2014-10-13 @ 21:53:25

Fin inställning du har! Bra skrivet!

#12: Sarah
2014-10-28 @ 17:35:20

Ville bara säga TACK för ditt inlägg. Är just nu gravid med vårt första barn och med tre månader kvar börjar jag bli rejält obekväm med min nya kroppsform och många tankar cirkulerar i huvudet kring framtiden och HUR jag ska bli mig själv igen. Du lugnade mig och tog udden av den "stressen". Tack för det och tack för en bra blogg!

Svar: Så glad jag blir att det träffade rätt! jag var mycket obekväm i kroppen sista tiden då jag svullnade upp på ett sjukligt sätt och mådde dåligt..tänkte att jag aldrig kunde bli mig själv igen. Men det kan man visst även om det kan ta tid. Och man blir bara en aning annan version av sig själv=)
Colorelle

Arkiv

2019:

01 02 03 04 05 06

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2011:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2010:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2009:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2008:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2007:

03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
RSS 2.0 Bloggtoppen